Doa Dipermudahkan Segala Urusan

Doa itu sememangnya adalah senjata orang mukmin. Dalam keadaan apa sekalipun sama ada ketika susah atau senang, sihat atau sakit dan sedih atau gembira, kita wajib berdoa dan meminta kepada Allah agar kehidupan kita dipermudahkan dalam apa saja urusan dan hajat serta untuk dunia dan akhirat.

Sebagai manusia kita tidak pernah tahu apakah akan berlaku esok dan masa depan, hanya Allah SWT yang tahu segalanya tentang setiap satu perkara. Apakah esok masih ada untuk kita? Apakah nanti urusan kita akan dimudahkan? Semua itu menjadi tanda tanya. Digitalmukmin.com akan kongsikan kepada anda beberapa doa yang anda boleh amalkan.

Doa Dipermudahkan Segala Urusan

Surah Al Baqarah, Ayat 225 (Ayat Kursi)

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

Maksudnya, “Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhlukNya); tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafa’at di sisi Allah tanpa izinNya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.”
(Al-Baqarah:225)

Doa Nabi Yunus AS

لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya: “Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau! Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menganiaya diri sendiri”. (Al-Anbiya’:87)

Surah Al-Kahfi, Ayat 10

رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا

Maksudnya, “…Ya Allah, berikanlah kepada kami rahmat dari sisiMu, dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ini.”
(Al-Kahfi:10)

Ayat – ayat diatas boleh dihafal oleh anda. Semoga selepas ini segala yang kita lakukan dimulakan dengan doa agar kita sentiasa diberkati Allah.


Jom Bantu Share Artikel Ini
×