Ikan Puyu alat mainan yang digemari toyol dan orang bunian?

Pernah tak dengar korang dengar orang tua-tua berpesan supaya membela ikan puyu di rumah? Memang elok untuk kita bela ikan puyu kat rumah, katanya ikan ini dapat menghalau hantu atau makhluk halus.

Selain itu ianya dapat menghalang perbuatan pukau dan sihir yang hendak ditujukan pada penghuni rumah tu.

Cuma… yang menjadi persoalan yang tak terungkai dan pastinya ramai nak tahu, apa signifikan antara hantu dan makhluk halus dengan ikan puyu? Kenapa mereka takut sangat kat ikan ini? Apa power yang ada pada ikan puyu sehingga makhluk halus gerun padanya?

Tidak dinafikan kepercayaan misteri yang dikaitkan dengan ikan puyu dalam masyarat Melayu amat sinonim. Ikan puyu dan perkara mistik tidak dapat dipisahkan. Ia umpama cerita turun-temurun dalam masyarakat tempatan, malah tidak mengira bangsa.

Ikan Puyu alat mainan yang digemari toyol dan orang bunian?

Keupayaan ikan puyu sebagai pelindung rumah ialah versi paling kerap didengar. Ramai membela puyu bagi mengelakkan rumah mereka dimasuki pencuri yang menggunakan ilmu pukau. Mereka yang terikut-ikut akan kepercayaan itu bersandar kepada teori bahawa pukau tidak akan berkesan jika terdapat benda hidup di dalam rumah yang masih berjaga.

Puyu dikatakan sejenis ikan yang tidak tidur malam. Sebab itulah, kehadirannya di dalam rumah dipercayai boleh membatalkan usaha penjahat yang ingin memukau penghuni sesebuah rumah. Namun kita harus ingat setiap ciptaan-Nya ada kelebihan dan ketentuan.

Lebih menguji akal logik, ikan yang mampu hidup melebihi 24 jam di atas daratan itu dikatakan sebagai alat mainan yang digemari toyol dan orang bunian!

Dalam penceritaan lain, ciri fizikal ikan yang mampu mencecah usia lima tahun itu juga dipercayai digeruni makhluk halus termasuk syaitan dan jin. Duri tajam yang terdapat pada puyu dikatakan menyekat kebal makhluk tersebut untuk masuk ke dalam rumah manusia.

Ikan Puyu alat mainan yang digemari toyol dan orang bunian?

Dalam dunia perdukunan, puyu turut menjadi medium memindahkan objek santau yang dihantar kepada seseorang. Santau yang diperoleh mangsa dipindahkan ke dalam badan puyu. Begitupun, ada juga yang menjadikannya sebagai objek untuk menyantau orang lain. Apa-apa pun ia tertakluk kepada Kepercayaan masing-masing

“Jika kita beriktikad, bahawa aku bela ikan puyu ni bukan ada kuasa pun, tapi dengar-dengar kata orang tua dulu, boleh menghindari daripada pukau, maka dengan bela ikan puyu ni .Jika Allah izinkan, maka Insya-Allah dengan itu boleh hindari rumah aku daripada pukau… tiada masalah”

Kesimpulannya, kita hanya bergantung kepada Allah, bukan kepada ikan itu untuk menghindari pukau daripada masuk ke rumah kita. Wallahualam.


Jom Bantu Share Artikel Ini
×