Sunnah Rasulullah SAW Menjaga Hubungan Kekal Selamanya.

Pasangan mana yang tidak mahu hubungan dan rumahtangga yang di bina berkekalan untuk selama-lamanya bukan, miliki hubungan yang berkekalan sehingga Jannah-Nya merupakan impian setiap pasangan Muslim. Tapi bagaimana hendak mengekalkan hubungan suami isteri agar sentiasa utuh, harmoni dan tidak putus rasa kasih sayang itu?

Meski sukar untuk mengecapi hubungan yang berkekalan hingga ke Jannah-Nya, ia bukanlah perkara yang mustahil untuk dilakukan dengan menjadikan Rasulullah SAW sebagai model insan insyaAllah kamu dapat menjaga hubungan suami isteri selamanya.

Kenapa Ada Orang Sanggup Putus Hubungan Keluarga Demi Cinta?

Bila Anak Belasan Tahun Jatuh Cinta, Ini Nasihat Ibubapa Beri. Bijak Membahagikan Masa Bersama Insan Tercinta Rasulullah SAW merupakan tokoh yang perlu kita semua lihat bagi menjaga hubungan berkekalan, walaupun baginda sibuk sebagai pemimpin Islam tetapi baginda tidak pernah mengabaikan keluarganya.

Rasulullah akan membahagikan masa yang baik bagi melayani setiap isteri-isterinya dengan saksama, dari intipati ini kita dapat lihat bahawa memperuntukan masa bersama pasangan merupakan salah satu ramuan penting untuk menjaga hubungan agar berkekalan.

Memahami Peranan Masing-Masing

Untuk menjaga hubungan agar berkekalan selama-lamanya, Rasulullah menunjukan bahawa dengan memahami peranan suami isteri dalam institusi rumahtangga boleh mengukuhkan hubungan yang terbina. Dengan kesepakatan dan saling bertolak-ansur insyaAllah tidak mustahil hubungan yang terjalin tidak dapat kekal hingga ke hari tua.

Jangan Bawa Pulang Masalah Ke Rumah

Rasanya hal yang satu ini sering dilakukan oleh kebanyakan pasangan, ramai yang membawa masalah yang laku di tempat kerja ke rumah dan akhirnya suasana di rumah turut terjejas hingga pasangan sendiri terkena tempias negatif yang di bawa pulang itu.

Tahu tak Rasulullah tidak pernah membawa sebarang masalah yang dialami dan dilaluinya di rumah, sebaliknya sejurus baginda pulang ke rumah dirinya akan memberikan senyuman kepada sang isteri. Justeru itu, untuk menjaga hubungan yang harmoni bersama pasangan elakkan dari membawa masalah di tempat kerja ke rumah.

Peka Terhadap Emosi Dan Masalah Pasangan

Di alam rumahtangga yang penuh cabaran dan rintangan ini, membuatkan Rasulullah menjadi seorang yang peka terhadap emosi dan masalah yang dihadapi isteri-isterinya. Dengan memberi perhatian terhadap- perkara seperti ini, dapat membuatkan hubungan antara baginda dan isteri-isterinya menjadi akrab, kuat dan harmoni.

Justeru itu, jika kamu inginkan hubungan yang kuat bersama pasangan pentingnya untuk kamu peka terhadap perubahan emosi dan masalah yang dihadapi pasangan kamu sendiri.

Tidak Mengambil Kesempatan Terhadap Pasangan

Apa yang ingin disampaikan di sini adalah jika kamu mengahwini pasangan yang berpangkat, berstatus atau berharta daripada kamu atau keluarga kamu, jangan sesekali mengambil kesempatan untuk kesenangan kamu atas nama suami atau isteri bersama pasangan.

Perkara ini boleh memusnahkan hubungan rumahtangga dan perasaan yang terbina, untuk pengetahuan semua Rasulullah SAW tidak pernah mengambil kesempatan ke atas isterinya Siti Khadijah meski isterinya seorang usahawan berjaya.


Jom Bantu Share Artikel Ini
×